Senjata terHOT di dunia!!!!!!

Baru2 ini Orang E ada terbaca satu berita yang menarik.Anda pernah dengar nama "bhut jolokia"?? Ia merupakan cili yg diiktiraf paling pedas di dunia oleh world guiness book of records 2007. Di tanam secara meluas dan biasa di gunakan di negara India. Bhut jolokia atau "ghost chili" mampu mencapai sehingga 1,000,000 unit Scoville (unit saintifik yg digunakan utk mengukur kadar kepedasan cili). Yg mana jika dbandingkan, sos Tabasco(biasa di pizzahut) hanya 2,500 - 5,000 unit Scoville dan cili jalapeno hanya 2,500 - 8,000. Bayangkan betapa pedasnya cili ini!!!

Namun begitu,apa kaitan nya senjata dan bhut jolokia??? Pasukan ketenteraan India kini ingin mensenjatakan cili ini..bagaimana?? Cili terpedas didunia ini akan digunakan sebagai gas pemedih mata yg diapplikasikan sebagai bom tangan. Satu langkah yg bijak dari tentera india, kos yg jimat,bahan tidak bertoksid dan effektif. Mungkin kini penjahat2 di India perlu memikirkan utk menggunakan topeng gas sebagai salah satu kelengkapan wajib ketika melakukan jenayah..hahaha.. PEACE!!!!!!


-Orang E_(hati+akal=Hakal 17)-

2 comments:

Achern said...

GHOST CHILLI VS PADI CHILLI HOW? bole tanam tak chili ni kat malaysia?

Orang E said...

Tu x sure la plak..mayb ghost chili ni lagi pedas kot..hehe..kalo nak tanam, boleh kalo ikut climate malaysia ni.mungkin xde org tanam sebb kita dah ade cili padi..hehe :D

Post a Comment